Zpět

Reeva: Jak vymyslet název firmy

Tvorba názvu pro zakladatelky náborové agentury a můj návod, jak postupovat, když se rodí úplně nová značka.

foto: reeva.ninja

 

Roky zkušeností v agenturním zaměstnání i v interním recruitmentu dovedly Bety a Markétu k přirozené touze založit vlastní hiring agenturu. U vymýšlení názvu pro firmu však většinou přichází zásek. A to je ten moment, kdy do hry vstupuju já.

 

 

Jak vznikl název pro recruiterky

 

1. Čaujaksemášněco?

Na první schůzce se hodně ptám. Třeba na tohle:

  • Co děláte?
  • Co chcete dělat?
  • Kde se vidíte?
  • S kým chcete spolupracovat?
  • Jaký pocit má značka evokovat?
  • Pro koho je vaše služba?
  • A pro koho není?
  • Český, nebo anglický název? Nebo úplně nové slovo?
  • Doména .cz, nebo jiná koncovka?
  • Co se vám líbí?
  • Proč vám věřit?
  • Jak si představujete design loga a webu?
  • Je vaše značka žena, muž, nebo cokoliv mezi tím?
  • Kam jste došly a kde jste se zasekly?

 

2. Bacha na luční spreečko

Největší průšvih je, když si nenastavíš hranice. (To platí ostatně nejen při tvorbě názvu.) To se pak hlava probíhá po louce a sbírá kytičky všech barev, i když právě teď potřebuješ jen bílý, žlutý a růžový.

A mně na tyhle luční spreečka pomáhá tabulka.

Úplně obyčejná excelovská tabulka, kam třeba v tomto případě do sloupce oborových slov nasypu věci jako consulting, recruitment, hiring, HR, growth atd. Do sloupce smyslových slov si dám upřímný, zábavný, profesionální a spoustu dalších. A v power words budu mít volbu, štěstí, odbornost, důvěru či závazek.

V této fázi klient intenzivně do tvorby promlouvá, schvaluje, doplňuje navržená slova a říká si, jak z tohohle můžu vytvořit něco kloudnýho.

 

3. Udělej si tematické sloupečky, nebo se z toho zblázníš

V případě holek bez názvu jsem si nápady potřebovala rozdělit tematicky, protože okruhů, které připadaly v úvahu, bylo strašně moc.

Měly jsme tyto:

  • Komiks (pop art) – Bety má ráda pop art styl, původně i web měl být v tomto stylu.
  • Vesmír – tvoří hvězdy a nabízí nekonečno možností.
  • Fauna – často si značky představuju jako zvířata, v případě holek by to mohla být nějaká lasicovitá šelma nebo něco vysokého a štíhlého, co je dobře slyšet. 🙂
  • Flora – tady máme paralelu v růstu.
  • Hiring obor – pracovala jsem se slovem kandidát a rozebrala ho na atomy. Favorita jsme měly, ale převálcoval ho jiný.
  • Jména zakladatelek – když se jedna jmenuje Bety a druhá Market, tak se to nabízí. Ale takhle prvoplánové jsme být nechtěly.

 

4. Ukaž to někomu, kdo do toho nevidí

Tuhle fázi nedělá názvotvůrce, protože ten drží klientovy návrhy v tajnosti. Testování na nezúčastněném publiku si musí udělat klient sám. Ideální je vybrat si cca top 3 varianty a ukázat je někomu, komu plně důvěřuješ. Ego bokem. Sleduj, jak se testovaný tváří, co to v něm vyvolává a jestli to chápe. Nech ho, ať ti ty nápady zdrbe.

 

5. Jak se zrodila Reeva

Asociace z tematického okruhu vesmír mě dovedly až k tradičním dívčím hindským jménům. V hindštině totiž Reeva znamená „one who guides people like a river or star“. A to je přesně to, čemu se Bety s Markétou věnují. Provází lidi procesem hiringu od úplného začátku až k vysněné práci.

 

6. Splnily jsme zadání?

Zpátky na začátek. Máme název v ženském rodě? Ano. Máme volnou doménu? Ne, ale chceme to, takže si nějak poradíme. Líbí se nám význam názvu? Moc!

 

7. Mohly jsme něco udělat líp?

Ano. Ještě více času jsme mohly věnovat bádání mezi firmami se stejným názvem. Reeva je totiž také výrobce instantních jídel a na Googlu mají lepší dohledatelnost než holky. Sice to zásadně nevadí, protože se jedná o úplně jiný obor, ale pro mě je to velké ponaučení.

 

Bety s Markétou mají big dick energy a já obdivuju, kolik do značky vložily úsilí. Vymyslet holkám název, který jim sedne k pleti, pro mě byla velká radost a velká zábava.

Holky, děkuju a moc vám fandim!

 

Reference od Bety

„Spolupráce s Luckou byla moc fajn a přirozená. Na prvním callu nám řekla, jaký bude postup tvorby názvu, a vyzpovídala nás nejen pracovně, ale i osobně, aby to s námi co nejvíce rezonovalo a odráželo nás samotné. Poté jsme se na dalších callech metodou vyřazování a upřesňování detailů dostaly až k našemu milovanému názvu. Jsme moc spokojené, jelikož máme velmi pozitivní ohlasy a název je chytlavý.“

 

Klient: Alžběta Jehlíková & Markéta Řezáčová
Firma: Reeva Consulting
Web: reeva.ninja (ten web maj nádhernej, mrkejte)