Když mě oslovil kamarád Honza na tvorbu textů pro jeho e-shop s nano houbičkama, tak mi jako první prolítlo hlavou: „Tyjo, Honzo, jaký houbičky? Co blbneš?“ Ale protože Honza není žádný amatér, nýbrž velmi schopný markeťák, dostala jsem pěkné, srozumitelné, maximálně propracované a ve finále velmi zábavné zadání.
Přišel za mnou totiž přesně v ten moment, kdy se za copywriterem chodit má.
- Měl hotové logo,
- návrh designu,
- promyšlenou identitu (CI od Grizzlinku)
- a v beta verzi webu základní informace o produktu a jeho benefitech.
Na mně už bylo jen to trochu vyšperkovat.
Můj tajný návod, jak vymyslet slogan
Když vymýšlím slogany, dělám si vždycky tabulku, kterou si pojmenuju Práce se slovy. V tabulce mám 4 sloupce:
- Oborová slova
- Smyslová slova
- Power words
- Key words (pokud máme klíčovku)
A pak nechám svoji hlavu, aby asociovala různá slova k tématu, a zařazuju je do jednotlivých sloupců. Mezi všemi sloupci se pak snažím najít nějaký průsečík. V ideálním případě by měl slogan být jednoduchý jak žebřík, jít dobře přes pusu a zábavným způsobem popsat značku nebo produkt.
Ale to je docela alchymie. Někdy mi to sepne hned a někdy to trvá hodiny až týdny. U větších zakázek spojených s celkovou textací webu se sloganem vždy začínám, pak se k němu v průběhu psaní vracím a vždy se sloganem také končím, když už o klientovi vím úplně všechno.
Podle typu klienta taky zvažuju, jestli bude stát slogan na homepage v místě headline, nebo jestli ho šoupnem někam jinam. Často se to ale snažím vymyslet tak, aby slogan v místě headline stát mohl a doplněn subheadlinem svému čtenáři na pouhých dvou až třech řádcích sdělil o brandu úplně všechno.
Moc se mi líbí, jak se sloganem Dočista snadný úklid značka nanie pracuje v tiskových materiálech, v newsletteru i na svých sociálních sítích. Na Instagramu vytvořili dokonce vlastní sérii gifů, kde slogan ožívá.
Ukázka dalších sloganů, claimů a headlinů, které metodou 4 sloupců vznikly pod mýma rukama
- Oliver Braun: Tvoříme krásno na památku (umělecké štukatérství)
- Telly: Dobře naladěná telka (internetová televize)
- atreo: Váš projekt v pořádku. Řádek po řádku (kodéři)
- Empirent: Domov na první pohled (prodej a pronájem bytů)
- SpirAlps: Přejděte na zelenou (nápoj s čerstvou spirulinou)
- Outfindo: Nejnašlapanější způsob, jak si vybrat kolo (algoritmus pro výběr bicyklu)